Mainos

Kuinka välttää joulukliseitä loppuvuoden markkinoinnissa?

13.12.2022 9:34
MarkkinointiUutiset
Joko on se aika vuodesta? Markkinoijat sanovat “Sydämeeni joulun teen” nopeammin kuin joululaulut alkavat soivat ruokakaupoissa. Tähän vuodenaikaan markkinoidaan paljon eikä kukaan halua aloittaa joulukampanjaansa liian myöhään.

MAINOS: Smaily

Markkinoijat saavat tuotteilleen ja palveluilleen enemmän näkyvyyttä huippumyyntisesonkien aikaan. Joulumarkkinointiin kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota, että tekee sen positiivisesti ja hyvän maun mukaisesti. Tässä artikkelissa syvennytään siihen, kuinka tehdä joulukampanja tavalla, josta hyötyvät niin sinä kuin uutiskirjeen tilaajasikin.

Miten joulu vaikuttaa uutiskirjeisiin?

Markkinointiviestien määrä kasvaa joulunaikaan. Smaily:n tilasto viime vuodelta kertoo tästä samasta ilmiöstä. Esimerkiksi viime vuonna lähetettiin uutiskirjeitä keskimäärin noin 14 006 eri sähköpostiosoitteeseen joulusesongin ulkopuolella, kun joulunaikaan vastaava luku oli 15 432 (10,2% kasvu). Uutiskirjeiden avausprosentti kasvoi myös. Joulusesonkina uutiskirjeen avausprosentti oli keskimäärin 34,7%, kun joulun ulkopuolella avausprosentti oli 30,3% (13,2% kasvu). Klikkausprosenteissa kasvu on maltillisempi. Jos keskimääräinen klikkausprosentti on 250 klikkausta uutiskirjettä kohden, joulukautena klikkausten määrä kasvaa 266 (6,2% kasvu). Vaikka kasvu on maltillista, se kertoo kuitenkin siitä, että joulusesonki on yksi kiireisimmistä ajoista uutiskirjemarkkinoinnille. Tutkitaan seuraavaksi mitä kannattaa välttää ja mitä suosia joulunaikaan markkinoidessa.

Joulumarkkinointi - mitä kannattaa pitää mielessä?

Käytä rauhallista ja brändin mukaista lähestymistapaa

Sesonkiaikaan sähköpostit täyttyvät joulualennuksien ja tarjouksien sumasta. On luonnollista, että sähköpostivuoresta johtuen myyviltä vaikuttavat viestit saatetaan poistaa surutta. Sen sijaan, että tuputtaisit uutiskirjeesi tilaajille mitä joulunaikaan kannattaa ostaa, voit antaa hienovaraisia vihjeitä siitä, kuinka yrityksesi valmistautuu jouluun pikkuhiljaa joulusesonkiin sopivilla tuotteilla (tai palveluilla).

Säilyttääksesi brändi-imagosi, mutta kuitenkin edistääksesi yrityksesi myyntiä sesonkiaikaan, miksi et käyttäisi hieman erilaista lähestymistapaa kuin muut? Lähestymistapaa, joka ilmaisee yrityksesi yksilöllisiä ominaisuuksia juuri sinun uutiskirjeesi tilaajille. Yksilöllisen uutiskirjeen tilaajalistan etu on siinä, että se sisältää jo valmiiksi yleisön, joka on kiinnostunut tarjonnastasi ja todennäköisesti tuntee jo brändisi äänensävyn. Markkinoinnin tarkoitus on luoda, ylläpitää ja kasvattaa pysyvää asiakaspohjaa. Älä mokaa tätä tavoitettasi ja pelota asiakkaitasi pois tyrkyttävällä myynnillä. Luo sen sijaan sisältöä, joka on linjassa sekä brändisi kanssa, että täyttää jouluajan tarkoituksen.

Olemalla ajoissa autat niitä, jotka eivät ole

Osa (ja meidän mielestämme verrattain suuri osa) jättää joululahjaostoksensa viime tippaan. Tätä osaa kutsutaan mattimyöhäisiksi. 

Pidä varastosi ajan tasalla, muista päivittää verkkokauppasi saldoja sen mukaan ja valmistaudu rauhallisesti välttämättömään joulunalusruuhkaan. Yhdistä segmentoinnin voima tietoon siitä, mitkä tuotteistasi ovat jo loppuunmyyty ja mitä tuotteita on vielä paljon jäljellä viime hetken shoppailijoille. Sen lisäksi, että se auttaa sinua, teet myös mattimyöhäisille palveluksen, koska he ovat todennäköisesti muutenkin jo hermostuneita myöhässä olostaan.

Voit kiinnittää myöhässä olevien huomion tehokkaasti uutiskirjeesi otsikolla “Viime hetken jouluostokset etsinnässä? Ei hätää!” ja viimeistelemällä tekstin omaan brändiisi sopivalla tekstillä. Kun luot uutiskirjeesi sisältöä, asetu mattimyöhäisen saappaisiin ja mieti, mikä heitä tässä tilanteessa eniten huolestuttaa ja mikä heitä voisi rauhoittaa parhaiten. Varaudu itse etukäteen siihen, että pystyt lähettämään tilatut tuotteet ajoissa ennen joulua perille ja vakuuta tietenkin myös ostajasi siitä.  

Cheerful man in a christmas hat opening a present behind his laptop

Kuvalähde: Freepik

Segmentointi ja kohdentaminen

Eri asiakasryhmistä puhuttaessa segmentointi eli eri ryhmien tyypittely auttaa uutiskirjemarkkinoinnissa huomattavasti. Segmentointi on erityisen tärkeää silloin, kun tarvitset hyvin yksityiskohtaista tietoa siitä, mitä tuotteita asiakkaasi mahdollisesti suosivat. 

Kun haluat saada aikaan myyntiä uutiskirjeelläsi, pidä huolta, että kohdistat sähköpostisi oikeaoppisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaasi saa viestin, joka vastaa hänen todennäköisimpiä toiveitaan ja miellyttää häntä. Segmentoinnin voi tehdä asiakkaan aikaisemman käyttäytymisen perusteella. Tätä tapaa kutsutaan käyttäytymisen mukaiseksi markkinoinniksi, ja siinä voit kohdentaa markkinointia asiakkaille heidän aiemman ostos- ja selailuhistorian perusteella. Kohdentamisessa voi käyttää apuna myös sitä, kuinka asiakkaat ovat ottaneet vastaan aiemmat markkinointiviestisi. 

Vältä yhden myyntipuheen ja samojen tuotekuvausten lähettämistä kaikille uutiskirjeen tilaajillesi. Tämä on erityisen tärkeää joulunaikaan, kun tilaajiesi sähköpostit tulvivat viesteistä jo valmiiksi. Katso, mitä ostoksia asiakkaasi on aiemmin tehnyt tai mistä tuotteista hän on ollut kiinnostunut. Voit säästää asiakkaasi aikaa ja suositella hänelle parhaiten sopivia tuotteita sähköpostilla.

Millaista joulusisältöä kannattaa tuottaa?

Tässä artikkelissa kerrotaan, mitkä tunteet voivat triggeröidä asiakkaan tekemään ostopäätöksen. Joulunaikaan ei itsestään selvästi kannata markkinoida pelon tai syyllisyyden tunteen avulla. Yksi tätäkin artikkelia inspiroivista markkinointityyleistä näin joulun alla on “Aika loppuu, kiirehdi!” -tyylinen, mieltä kuohuttava markkinointitapa. Mutta nämä uutiskirjeet toimivat kahdella tavalla. Yksi on se, että ne lietsovat asiakasta tavalla,  jota tulisi välttää joulunaikaan. Toinen on se, että uutiskirjeen tilaajat saattavat painaa “Peruuta tilaus” -nappulaa.

Jouluna on järkevää tuottaa asiakkaalle arvokkaita ja luotettavia tunteita eikä luoda mautonta jännitystä, ikään kuin olisit varottamassa ihmisiä lähestyvästä maailmanlopusta.

Santa holding a stopper watch in a red background

Kuvalähde: Freepik

Yhdessäolo on kaikki kaikessa

Mihin teemaan jouluaiheinen sisältö, kuten jouluelokuvat, usein liittyy? Usein joulusisältöön liitetään läheisyys ja yhdessäolo niin lähipiirin, yhteisön kuin tuntemattomienkin ihmisten kanssa. Koska tämä on yksi joulusesongin kauneimmista ajatuksista, kannattaa sitä hyödyntää myös omassa uutiskirjemarkkinoinnissa - otsikosta sisältöön ja aina kuviin asti. Koska tätä viestiä viljellään paljon jouluna, saatat miettiä, miten ihmeessä muka sitten erotut muista?

Yleisö odottaa näkevänsä joulunaikaan tämäntyyppistä, arvoihin pohjautuvaa sisältöä. Erottautumiseen riittää, kun luot sisältöä juuri oman, uniikin brändisi näkökulmasta. Siispä, yhdistä joulun arvot brändisi omiin arvoihin ja kuvamaailmaan. Joulunaika tuo ihmiset yhteen, ja se saattaa jopa tuoda asiakkaat lähemmäs sinua.

Vetoa joulun tunnelmaan

Mikä asia mielestäsi eniten liittyy jouluun, iloisen yhdessäolon lisäksi? Jokaisella on omat uniikit mielleyhtymänsä joulun parhaista paloista, lähtien täydellisestä joulusäästä (“Let it snow” on todennäköisesti silloin lempijoululaulusi) aina joululomaan asti. Mutta yksi yleisimmistä joulun suosikkipuolista monille on joulun tunne.

Vetoa aisteihin - näköön, kuuloon, haju-, maku- ja kosketusaistiin. Usein aisteihin luotetaan silloin, kun etsitään mielihyvää, mutta tähän vuodenaikaan tämä etsintä toteutetaan sydämellisemmin kuin muulloin. Onko sinulla leipomo? Välitä tilaajillesi tunne siitä, että leipomuksesi todella maistuvat jouluisilta. Onko sinulla vaateverkkokauppa? Esittele pehmeääkin pehmeämpiä ja lämpimiä neuleita, hauskoja joulupaitoja ja upeita juhlavaatteita. Sisustuskaupan kannattaa lisätä uutiskirjeeseensä kodikkaan tunnelman luojia, kuten vilttejä ja tuoksukynttilöitä. Jos taas tarjoat palvelua, kerro asiakkaalle kuinka se hyödyttää heitä ja auttaa heitä todella keskittymään jouluun ilman keskeytyksiä. 

Mitä tahansa myytkin, liitä viestiisi näkökulma, kuinka tuotteesi tuo joulun tunnelman tullessaan, joko suoraan tai epäsuorasti. Tällä tavoin markkinointisi ei kuulosta siltä, että haluat nyhtää rahat asiakkailtasi, vaan siltä, että haluat auttaa kaikkia todella nauttimaan tästä ihanasta vuodenajasta.

Kerro hyväntekeväisyydestä

Joulu on hyvän tahdon kulta-aikaa, jolloin ihmiset ovat avoimempia ja innokkaampia auttamaan muita ja osallistumaan myös hyväntekeväisyyteen. Tämä luonnollinen tarve on meissä kaikissa ympäri vuoden, mutta tähän vuodenaikaan se tulee helpommin esille.

Joten mieti, kuinka voit inspiroida ihmisiä tekemään hyvää uutiskirjeelläsi. Voit jakaa tietoa esimerkiksi siitä, kuinka yrityksesi on osallistunut hyväntekeväisyyteen. Mainokseen voit lisätä tiedon, kuinka tuotteesi luo lisäarvoa asiakkaan elämään ja innostaa häntä jakamaan saamastaan hyvästä myös muille. Tai miten tuotteesi voi esimerkiksi yhdistää ihmisiä keskenään, tuoda yhteenkuuluvuuden tunnetta myös tuntemattomien ihmisten välille. Tämä on erityisen hyvä vinkki silloin, jos tuotteesi ei puhuttele suoranaisesti aisteja, mitkä mainittiin aiemmassa kappaleessa.

Kiltteyttä ja hyvyyttä ei ole koskaan liikaa, mutta joulunaika on omiaan muistuttamaan hyvän tekemisen tärkeydestä. Tämä viesti puhuttelee erityisesti sukupolvi Z:n ikäryhmää, joten jos kohderyhmäsi koostuu tästä nuoresta sukupolvesta, kannattaa hyväntekemisen viestiä hyödyntää erityisesti.

Ethän unohda joulutervehdystä

Tämä vinkki voi olla itsestään selvä, mutta silti ehdottomasti mainitsemisen arvoinen. Sähköpostikansiot täyttyvät hyvän joulun ja uuden vuoden toivotuksista, mutta syystä. Asiakas voi olla juuri päätymässä ostopäätökseen sinulta, ja ostopäätös sinetöityy hänen saatuaan sinulta mieltä lämmittävän joulutoivotuksen. Tai brändisi ykkösfani voi jopa pettyä, jos ei saakaan sinulta hyvän joulun viestiä. Ennen kaikkea kannattaa kuitenkin miettiä, millaisen viestin haluat välittää asiakkaillesi näin joulunaikaan.

Woman at Christmas on a sofa holding a tablet phone and laughing

Kuvalähde: Freepik

Joten, mieti esimerkiksi seuraavia teemoja viestiisi: millainen vuosi oli yrityksellesi (miten ilahdutit asiakkaitasi tai selvisit yli hankalista ajoista), millainen vuosi oli yhteiskunnalle (mieti, millaisia sanoja käyttää, mitä välttää, mitä toivot tulevalta vuodelta), ja millaista joulua ja uutta vuotta toivot asiakkaidesi viettävän. Ja muista personoida viestisi. Lyökää viisaat päänne yhteen sisällöntuottajanne ja graafisen suunnittelijanne kanssa ja luokaa yhdessä viesti, joka kertoo yrityksenne viestin aidosti ja puhuttelee tärkeintä voimavaraanne: uutiskirjeen tilaajianne ja asiakkaitanne. 

Jouluinen lopputulema

Markkinoinnin ydin koostuu pysyvän asiakaspohjan rakentamisesta ja tunnistettavan brändin luomisesta. Saat uskollisia uutiskirjeen tilaajia, kun tarjoat heille sisältöä, jota he odottavat - joka on kohdistettu tarkasti juuri heille ja samaan aikaan brändisi imagoon sopivaa. Kun luot hyvän suunnitelman, voit kehittää markkinointikampanjoita, jotka todella sopivat jouluun eivätkä sisällä asiakkaitasi ärsyttävää sisältöä. Kukaan ei halua, että viesti yhdistetään negatiivisiin asioihin tai joulupaniikin lietsomiseen, vaikka tarjolla olisikin  jouluun liittyviä tuotteita.

Älä myy, kerro vain mitä tarjoat. Myynti seuraa varmasti. Asiakkaasi tietävät kyllä, mitä he haluavat hankkia joulunaikaan ja kuinka nostattaa juhlatunnelmaa. Tiedä sinäkin! Siispä, viestimme on yksinkertainen: pidä uutiskirjeesi tyylikkäänä ja tee joulusesongista ikimuistoinen - niin itsellesi kuin tilaajillesikin!

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)