Mainos

Iro Research tutki Z-sukupolvea − nykynuoret ovat onnellisempia, vastuullisempia ja kunnianhimoisempia

4.12.2023 8:30
MarkkinointiUutiset
Moni luulee tuntevansa 15−26-vuotiaiden ajatusmaailman, mutta nyt on saatavilla tutkittua tietoa Z-sukupolven arvo- ja asennemaailmasta. Tutkimuksen tulosten perusteella tämä tulevaisuutemme päättäjien joukko voidaan jakaa kuuteen segmenttiin. Ymmärtämällä näiden segmenttien ajatusmaailmaa ja käyttäytymistä tuotteiden ja palveluiden kehittäminen ja markkinoinnin kohdentaminen on huomattavasti helpompaa.

MAINOS: Iro Research

Tutkimusyhtiö Iro Research teki laajan segmentointitutkimuksen haastattelemalla puhelimitse 800 suomalaisnuorta, jotka kuuluvat 15–26-vuotiaiden Z-sukupolveen. Henkilökohtaisissa tutkimushaastatteluissa käytiin läpi laajasti elämän eri osa-alueita, kuten:

  • ympäristö ja vastuullisuus
  • yksinäisyys ja huolet
  • uutiset ja yhteiskunnallinen aktiivisuus
  • luottamus poliittisiin päättäjiin
  • ura ja menestys
  • verkko, sosiaalinen media ja shoppailu
  • urheilu ja liikunta
  • henkisyys ja hengellisyys
  • sosiaaliset verkostot
  • markkinointiviestintä
  • tavallinen elämä ja turvallisuus.

Tutkimuksen tulosten mukaan nuorten arvomaailma heijastelee pitkälti perinteisiä suomalaisia arvoja. Positiivisin löydös muihin sukupolviin verrattuna oli se, että Z-sukupolvi kokee olevansa onnellisempi. Nykynuoret myös osaavat nauttia pienistäkin hetkistä. He suhtautuvat tulevaisuuteen toiveikkaasti, ja ilmastonmuutoksen torjuminen on heidän mielestään kaikkien velvollisuus. Hyvin verkostoitunut Z-sukupolvi haluaa menestyä ja on valmis tekemään töitä sen eteen. 

Onnellisempi, vastuullisempi ja kunnianhimoisempi − näin osaa Z-sukupolven edustajista voisi kuvalla. Kaikki Z-sukupolven edustajat eivät kuitenkaan ole kaikkea tätä, korostaa Iro Researchillä tutkimuksesta vastannut tutkimusjohtaja Sylva Vahtera.
− Segmentointitutkimus osoitti, ettei Z-sukupolvestakaan voi puhua yksikössä, sillä joukko on monimuotoinen, aivan kuten aiemmatkin sukupolvet. Se mitä luulemme tietävämme nykynuorista mututuntumalla, voi olla kaukana todellisuudesta, Vahtera sanoo. 

Haastatteluiden perusteella tutkimusyhtiö Iro Research tunnisti tästä 740 000 kokoisesta Z-sukupolvesta yhteensä kuusi eri segmenttiä: Vastuulliset (21 %), Poliitikkoihin luottavat (21 %), Shoppailijat (15 %), Välinpitämättömät (15 %), Urasuuntautuneet (14 %) ja Verkkostoitujat (12 %). Iro Research käsitteli tutkimusdataa tilastollisin monimuuttujamenetelmin, ja tulosten analysoinnin lopuksi laati selkeät kuvaukset löydetyille segmenteille. 

Kuva, joka sisältää kohteen animaatio, teksti, Animoidut lastenohjelmat, clipartKuvaus luotu automaattisesti

Segmentoinnilla parempaa asiakasymmärrystä 

Iro Researchin toimitusjohtaja Vesa Väisäsen mielestä kohderyhmien tunnistaminen segmentoinnin avulla on markkinoijalle erinomainen mahdollisuus tehdä osuvampaa markkinointia sekä tuote- ja palvelukehitystä. 
− Nykyaikaisessa markkinoinnissa on välttämätöntä tunnistaa ja tuntea asiakkaansa. Segmentointitutkimukset auttavat yrityksiä ymmärtämään erilaisten asiakkaiden tarpeita, ostokäyttäytymistä ja mieltymyksiä. Ymmärrys auttaa muun muassa kohdentamaan markkinointia sekä suunnittelemaan kohderyhmille parempia tuotteita ja palveluita, Väisänen sanoo.

Iro Research on yksi Suomen johtavista tutkimustaloista, joka tarjoaa segmentointi- ja kohderyhmätutkimuksien lisäksi tutkimuspalveluita muun muassa asiakaskokemuksen ja brändin kehittämiseen, tuote- ja palvelukehitykseen sekä median ja viestinnän tarpeisiin. 

Haluatko saada laajan (137 sivun) tietopaketin Gen Z segmenteistä, tutkimusraportti on tilattavissa Iron verkkosivuilla

Iro Researchiin asiantuntijoihin voit olla yhteyksissä täältä.

Iro Research Oy tarjoaa luotettavaa tutkimustietoa useiden eri toimialojen toimijoille ja sen asiakaskunnassa on useita johtavia suomalaisyrityksiä. Vuosittain Iro Research toteuttaa keskimäärin 500 tutkimusprojektia, ja sillä on käytössä oma datankeruuorganisaatio. Iro Research Oy:ssa sovelletaan markkinatutkimusalan ISO 20252 laatustandardia ja noudatamme toiminnassamme tinkimättömästi kansainvälisen markkinatutkimustoimistojen liiton (ESOMAR) sääntöjä.

MAINOS