Näkökulma

Ideoiden keksiminen ei ole jumalan antama kyvykkyys – tärkeämpää on ideoiden tuottaminen, ja se on tiimityötä

On vanhanaikaista ajatella, että toimiston luova sankari keksii huippuideoita ylhäisessä yksinäisyydessään. Ideoiden tuottaminen on prosessi ja koko organisaation tehtävä, kirjoittaa Markus Nieminen.
Kuva:
Ideoiden keksiminen ei ole jumalan antama kyvykkyys – tärkeämpää on ideoiden tuottaminen, ja se on tiimityötä

Kulttuurimme on aina ihannoinut sankareita. Kirjat ja elokuvat ovat täynnä sankaritarinoita, joissa yksittäinen ihminen keksii yksin ratkaisun ongelmaan kuin ongelmaan. Media toistaa samaa mantraa: Elon Musk sitä ja Jeff Bezos tätä. Ne ovat kivoja tarinoita, mutta meidän kaikkien onneksi totuus on toisenlainen.

Yritykset, jotka luovat uusia ideoita markkinoille, eivät koskaan ole vain muutaman Uomo Universalen varassa. Nämä yritykset ovat luoneet systeemin, joka tuottaa ideoita laajalla rintamalla. Se mahdollistaa sen, että yrityksen menestys ei ole koskaan yhden tai kahden ihmisen, vaan oikeanlaisen kulttuurin varassa.

Ideoiden tuottaminen on koko organisaatio tehtävä.

Kun puhumme ideoiden keksimisestä, luomme ajattelumallin, joka ohjaa meitä harhateille. Tuossa vanhakantaisessa ajattelutavassa fokus on keksimisessä ja sitä kautta idean keksijöissä. Se harvoin rakentaa tiimiä ja kulttuuria, jossa jokainen tuntee olonsa tärkeäksi. Juhlapuheetkin kääntyvät aina vääjäämättömästi sankarihahmoihin unohtaen tiimin muiden jäsenten tärkeän roolin.

Siksi modernin luovan työn keskiössä onkin ideoiden tuottaminen. Tässä lähestymistavassa on mukana ymmärrys siitä, että jokaisen hyvän idean takana ja edessä on monta vaihetta, ja jokaisessa vaiheessa tarvitaan oman alansa parhaimpia tekijöitä, jotka vieläpä tekevät parhaan suorituksensa. Mikään edellisistä asioista ei voi toteutua, jos roikumme siinä ajatuksessa, että idean keksiminen on jumalan antama kyvykkyys, joka suodaan vain harvoille ja valituille. 

Ideoiden tuottamisessa on kyse ideoiden kasvattamisesta. Kasvattaminen tarvitsee turvallisen ympäristön sekä oikeanlaiset resurssit ja roolitukset ihmisille. Se mahdollistaa sen, että jokainen voi tehdä parhaansa. Sama malli toimii niin Pixarissa kuin Suomen Leijonissa. Se voi toimia myös jokaisessa muussa organisaatiossa riippumatta siitä, onko toimiala nimetty luovaksi tai ei.

Ideoiden tuottaminen on koko organisaatio tehtävä. Jokainen on tärkeässä roolissa, kun ideoita viedään kohti markkinaa. Jokainen meistä tuo yhtälöön uuden, persoonallisen elementin, joka tekee ideasta vahvemman ja paremman.

Markus Nieminen tutkii markkinoinnin tulevaisuutta peilaten nykyisyyttä ja menneisyyttä.

Seuraa MarkkinointiUutisia sosiaalisessa mediassa ja saat tuoreet uutiset helposti feediisi.

Lisää luettavaa