Unsplash/Dole77
Media

Facebookissa kannattaa julkaista viikonloppuisin, LinkedInissä arkipäivinä – tuore tutkimus selvitti somen parhaat julkaisuajat

21.1.2021 11:00
Toni Rajamäki
Markkinoijan kannattaa miettiä somejulkaisun ajankohta tarkasti, sillä kaikissa sosiaalisen median kanavissa on "parhaat hetkensä".

Sosiaalisen median julkaisujen ajankohdan suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa. Data kertoo selvästi, että tietyt päivät ja kellonajat ovat selvästi parempia kuin toiset.

Se ei ole tietenkään mikään uutinen. Jokainen tietää, että sosiaalisessa mediassa on enemmän yleisöä päivisin kuin öisin, mutta julkaisemisen ajankohdan miettimisessä kannattaa pureutua vielä syvemmälle. Oberlo-yritys julkaisi joulukuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin, minä päivänä ja kellonaikana orgaaninen julkaisu saa todennäköisesti suurimman näkyvyyden. 

Tutkimuksesta käy ilmi, että joissain somekanavissa kannattaa tehdä orgaanisia mainoksia viikonloppuisin, toisissa taas arkipäivisin. Joissain on viisasta julkaista työpäivän aikana, toisissa puolestaan työajan ulkopuolella.

Oberlon tutkimuksessa oli mukana Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube ja Pinterest. Tässä ovat oleellisimmat huomiot tutkimuksesta:

Instagram

Instagramissa saa todennäköisesti parhaimman näkyvyyden arkipäivinä. Tarkemmin sanottuna parhaat julkaisupäivät ovat maanantai, keskiviikko ja torstai. Käyttäjien sitoutuneisuus on suurinta keskiviikkoisin.

Arkipäivinä julkaisu kannattaa tehdä lounasaikaan, kello 11:n ja 13:n välillä, koska valtaosa Instagramin käyttäjistä käyttää kanavaa matkapuhelimellaan. Puhelin pysyy usein taskussa työtä tehdessä, ja se kaivetaan esiin lounastunnilla. Myös illat ovat hyvää aikaa mainostajalle, sillä lounastuntien lisäksi kanavassa on ruuhkaa seitsemän ja yhdeksän välillä.

Oberlon mukaan huonoin julkaisupäivä Instagramissa on sunnuntai.

Facebook

Facebook on mainostajalle tyystin erilainen kuin Instagram. “Naamakirjassa” parhaat julkaisupäivät ovat lauantai ja sunnuntai. Arkena parhaat päivät ovat torstai ja perjantai. Tiistai puolestaan on koko viikon huonoin päivä mainostajan näkökulmasta katsottuna.

Facebook eroaa Instagramista etenkin siinä, että Facebookin käyttäjät “surffaavat” kanavalla selvästi useammin tietokoneella kuin matkapuhelimella. Siksi Facebookia käytetään paljon työajalla, ja parhaat julkaisuajankohdat ovatkin päivällä kello 13:n ja 16:n välillä.

Twitter

Twitter noudattaa hyvin pitkälti samaa kaavaa kuin Instagram. Sitoutuneita käyttäjiä löytyy eniten arkipäivisin. Keskiviikko on paras päivä julkaisemiseen.

Myös Twitterissä paras julkaisuaika on lounasaika, tarkemmin sanottuna kello 12:n ja 13:n välillä.

LinkedIn

LinkedIn on luonteeltaan erilainen alusta kuin esimerkiksi Facebook, Twitter tai Instagram, sillä LinkedInissä keskustelu painottuu työelämään. LinkedInin käyttäjiin kuuluu muun muassa rekrytoijia, bisnespäättäjiä ja myyntihenkilöitä, joten kanavaa käytetään paljon työaikana.

Siksi parhaat julkaisuajankohdat ovat arkipäivät. Tiistaista torstaihin on parasta aikaa. Lauantai ja sunnuntai ovat luonnollisesti heikoimmat päivät, sillä harva haluaa miettiä työasioita viikonloppuisin.

Arkisin paras kellonaika julkaisulle on 10–11.

YouTube

Videopalvelu YouTube kuuluu “viikonloppukanaviin”, mutta julkaisussa on selkeä eroavaisuus verrattuna esimerkiksi Facebookiin. YouTubessa julkaisu kannattaa tehdä jo torstaina tai perjantaina, jotta video on viikonloppuna nosteessa. Eniten katsojia video kerää todennäköisesti lauantaisin ja sunnuntaisin.

YouTubea katsellaan eniten ilta-aikaan, joten julkaisu kannattaa tehdä viimeistään iltapäivällä. Arkisin paras kellonaika on 12:n ja 16:n välillä, viikonloppuisin aamuyhdeksän ja 11:n välillä.

Pinterest

Myös kuvapalvelu Pinterest on käyttäjien suosiossa viikonloppuisin. Paras julkaisupäivä on lauantai, mutta myös sunnuntait ovat hyviä päiviä mainostajille.

Arkipäivät ja etenkin perinteiset työajat ovat huonoimpia julkaisuaikoja. Jos mainostaja haluaa julkaista arkipäivinä, kannattaa se tehdä iltakahdeksan ja iltayhdentoista välillä.



Juttua muokattu 21. tammikuuta 2021: Tarkennettu artikkelin käsittelevän orgaanisia julkaisuja ja otsikkoa muokattu.














MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)