Mainos

Ammattiliiton jäsenyys – järkeä vai ei?

25.3.2024 7:08
MarkkinointiUutiset
Tuttu kommentti, kun keskustelen ihmisten kanssa liittoon kuulumisesta: "Miksi minun pitäisi kuulua liittoon, kun olenhan mä jo työttömyyskassassa? Se riittää mulle." Pysähdytäänpä tähän hetkeksi.

MAINOS: Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA

Tuttu kommentti, kun keskustelen ihmisten kanssa liittoon kuulumisesta: "Miksi minun pitäisi kuulua liittoon, kun olenhan mä jo työttömyyskassassa? Se riittää mulle." 

Pysähdytäänpä tähän hetkeksi.

Ammattiliitoista piirtyy helposti kuva pönöttävistä, pölyttyneistä ja vänkäävistä ammattiyhdistysihmisistä. Ay-liikkeen nähdään melko usein ruokkivan vastakkainasettelua ja olevan kehityksen jarruna. 

Jengi saattaa myös ajatella, että Suomen lakiin on itsekseen tupsahtanut sellaisia asioita kuin viiden päivän työviikko, vanhempainvapaat, irtisanomissuoja, kesälomat ja ylityökorvaukset. Moni ei muista tai tiedä, että liittojen sinnikkään työn ansiosta nämä edut on aikoinaan saatu – saati sitä, että niitä voidaan myös muuttaa. 

Arvostan itse tosi paljon niitä hyviä asioita, joita liitot ovat työllään työntekijöille saaneet.

Olen huomannut, että etenkin monille nuorille ammattiliittojen toiminta saattaa olla melko hämärän peitossa. Jopa omille jo aikuisille pojilleni, vaikka äitinsä on liitossa töissä! En voi sanoa, että heilläkään olisi kovinkaan selkeä käsitys siitä, mitä kaikkea hyvää liiton jäsenyys tuo mukanaan. Tai sitten taidan vain olla umpisurkea selittäjä! 😃 

En kuitenkaan koe olevani itse ollenkaan mikään ay-toimija. 

Olen erityisen ylpeä ja iloinen siitä, että työnantajani Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on notkea–jääräakselilla siellä notkean päässä. Olemme aina ollut hieman eri tavalla toimiva liitto ja kutsuneet jo pitkään itseämme etujärjestöksi, joka paremmin kuvaa tekemistämme. 

Etujärjestöön kuuluminen ei ole vain päivärahojen hakemista varten tai nimi listalla. Se on yhteisö, joka tarjoaa tukea, tietoa ja mahdollisuuksia sekä oman alan ammattilaisten verkoston. 

Olemme myös joukkovoima, joka ajaa meidän kaikkien alalla toimivien etuja. Ja tämä on jotain, mitä ei voi vähätellä, kun miettii omaa paikkaa työelämässä.

Meillä joukkovoima ilmentyy esimerkiksi meidän omien alojen tutkimusten ja erityisesti niiden tulosten kautta. Tarjoamme siis faktoja, joita ei paiskota pöytään, vaan palastellaan ja tarjoillaan käytettävässä muodossa niin jäsenille, isolle yleisölle, medialle ja päättäjille.

Jäsenarvoa työelämän asiantuntijuudesta

MMA on myynnin ja markkinoinnin työelämän tärkeä asiantuntija Suomessa. Uskon vahvasti, että moni jäsenemme näkee myös tässä asiassa arvon jäsenyydelle. Listasin alle kolme vahvaa syytä, miksi jäsenyys etujärjestössä kannattaa:

  1. Meillä on erinomainen alojemme palkkojen asiantuntemus. Toteutamme vuosittain Suomen laajimman myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten palkkatutkimuksen, joka ei ole vain kiinnostavaa dataa alojemme palkoista. Tutkimustulokset ovat työkalu, jota voimme hyödyntää paitsi palkkaneuvonnassamme myös vaikuttamistyössämme palkkatasa-arvon, palkka-avoimuuden sekä myynnin ja markkinoinnin arvostuksen edistämiseksi.
  1. Meillä MMA:ssa työskentelee vain jäseniämme varten neljä myynnin ja markkinoinnin työelämän lakikiemurat erittäin hyvin osaavaa työsuhdejuristia. He antavat päivittäin jäsenillemme neuvoja esimerkiksi kilpailukieltosopimuksen sekä työsopimuksen tekoon tai sen ehtojen muuttamiseen liittyvissä asioissa.
  1. Meille on sydänasia, että jäsenemme menestyvät ja voivat hyvin. Järjestämme vuosittain satoja maksuttomia juuri myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten tarpeisiin ja osaamisen kehittämiseen räätälöityjä koulutuksia.

Mitä enemmän meitä on, sitä vahvempia olemme ja sitä enemmän hyvää sataa yhteiseen laariin. Myös oma ammatti-identiteetti kehittyy ja vahvistuu kuulumalla omiensa joukkoon.

Teen ilolla duunia myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten puolesta. Tule sinäkin mukaan!

Liittyessäsi nyt kumppanikoodillamme saat kaksi Finnkino Superlippua kaupan päälle (arvo 33,90 euroa). Hyödynnä diilimme kirjoittamalla liittymislomakkeen lisätietoja-kenttään koodi KOLLEKTIIVI. Koodisi on voimassa 31.4.2024 saakka.

Liity MMA:n jäseneksi »

Mari Niemi on Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n markkinointipäällikkö. Mari häärii MMA:ssa markkinointiviestinnän monipuolisten töiden parissa ja palaa halusta rakentaa parempaa asiakaskokemusta. Hän pitää onnena ihanaa jäsenistöä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)