Freepik
Mainos

8 esimerkkiä: Kuinka sähköpostimarkkinointi auttaa verkkokauppoja menestymään?

20.3.2023 10:55
MarkkinointiUutiset
Mikä aiheuttaa sinulle eniten haasteita markkinoinnissa tai ylipäätään yrityksesi kanssa? Kuuluuko sähköpostimarkkinointi markkinointistrategioihisi? Nämä verkkokaupan sähköpostimarkkinointitapaukset todistavat, että oikein tehtynä sähköpostimarkkinointi on edelleen yksi parhaista markkinointitavoista!

MAINOS: Smaily

Mitä hyötyä sähköpostimarkkinoinnista on verkkokaupalle?

Markkinoijat ovat keskittyneet yhä enemmän sähköpostimarkkinointistrategioihin, koska vuonna 2022 jopa neljä miljardia ihmistä käytti jo sähköpostia. Lisäksi verkkokaupan sähköpostimarkkinointitilastojen mukaan sähköpostien vastaanottajien sitoutuneisuus on yltänyt yli 70 % viime vuonna. 

Sähköpostimarkkinoinnista on siis todella paljon hyötyä! Markkinoijat saavat yrityksensä todella menestymään sähköpostimarkkinoinnilla.

 Sähköpostimarkkinointi voi auttaa sinua:

  1. Luomaan personoitua sisältöä
  2. Parantamaan myyntiä
  3. Saamaan asiakkailta palautteita ja ideoita 
  4. Parantamaan konversioprosentteja 
  5. Ajastamaan kampanjan
  6. Tutustumaan uusiin ihmisiin ja saamaan lisää liidejä
  7. Saamaan yhteyden juuri oikeisiin ihmisiin ja juuri oikeaan aikaan segmentoinnin avulla 
  8. Saamaan rahallesi parasta arvoa
  9. Tarjoamaan yleisöllesi arvokasta sisältöä
  10. Saamaan ja rakentamaan toimivan kontaktilistan

8 menestyttä verkkokaupan sähköpostimarkkinoinnin tapausta


Kun kohtaat haasteita brändisi markkinoinnin kanssa, pyydät todennäköisesti apua ihmisiltä, jotka ovat jo selättäneet samankaltaiset hankaluudet. Seuraavat yritykset ovat kohdanneet vastoinkäymisiä, mutta lopulta selvinneet vaikeuksista voittoon.  

Sony PlayStation – Videopelikonsoli

Email marketing case - Sony PS

Lähde

Sony on vanha tekijä digitaalisten tuotteiden maailmassa ja etenkin pelaamiseen liittyvissä tuotteissa. Jos PS3 tai PS Vita ovat sinulle tuttuja tuotteita, tiedät mistä puhutaan. Mutta miten Sony hyödynsi sähköpostimarkkinointia?

 Haaste: Tilaajien tavoittaminen sähköpostin avulla

Sony on tunnettu elektroniikastaan ja viihteestään, kuten videopeleistä. He menettivät kuitenkin New York Timesin Tabuchin mukaan 6 miljardia dollaria vuonna 2012. Heidän ongelmansa liittyivät uutiskirjeen tilaajien tavoittamiseen.

Tulokset

Sony käytti kampanjoissaan segmentointia. He lähettivät sähköpostiviestejä perustuen asiakkaidensa preferensseihin. Jos esimerkiksi asiakkaat tilasivat PlayStation Plus -tuotteen uutiskirjeen, sähköpostiviestien sisältö liittyi PlayStation Plus -tuotteeseen ja lisäsisältö koski PlayStation Vita -tuotetta. Tällä tavoin he pystyivät ristiinmyymään PlayStation Vita -tuotteita.

Segmentointi perustuu asiakkaan henkilökohtaisiin mieltymyksiin. Siinä lähetetään tärkeää tietoa tai sisältöä, joka perustuu vastaanottajan sijaintiin, ikään, kiinnostuksenkohteisiin, ostohistoriaan ja moniin muihin tekijöihin.

Sony tavoitti segmentointistrategiallaan jopa 4 miljoonaa tilaajaa ja sai sijoitetun pääoman tuottoprosentiksi yli 500 %.

Entä sinä? Oletko jo kokeillut segmentointia verkkokaupan sähköpostimarkkinointistrategiassasi?

Yksi yritys tekee tätä myös, nimittäin Netflix. Se käyttää segmentointia avukseen tarjotakseen sinulle mieltymystesi perusteella ehdotuksia uusista elokuvista. Jos esimerkiksi rakastat toimintaelokuvia, ehdottaa Netflix sinulle niitä joka kerta, kun avaat Netflixin. Sen avulla he saavat asiakkaansa palaamaan yhä uudelleen. 

Papa Johns - Pizzeria

Email marketing case - Papa John's

Lähde

Haaste: Pitkäaikaisten asiakassuhteiden vaaliminen

Papa Johns (ent. Papa John s) etsi erottautumiskeinoja vastauksena kasvavaan kilpailuun yli 40 000 liikkuvien ja take away -ruokaan keskittyvien ravintoloiden kesken. Pitkäikäisenä yrityksenä he päättivät keskittyä pitkäaikaisten ja uskollisten asiakassuhteiden vaalimiseen. 

Papa Johns huomasi, että sähköpostilla on suuri merkitys myyntitulon kannalta ja että sähköpostiviesteistä voi tehdä interaktiivisia. Lisäksi se on täydellinen kanava sitoutuneisuuden ja asiakaspohjan kasvattamiseen.

Papa Johns sai tehtyä sähköpostimarkkinointikampanjoistaan aiempaa kiinnostavampia ja houkuttelevampia lisäämällä niihin interaktiivisia elementtejä. He tutkivat asiakkaiden sitoutuneisuutta eri segmenttien kesken, ja loivat strategian, jonka perusteella he määrittelivät millaista sisältöä kannattaa lähettää millekin ryhmälle ja mihin aikaan.

Tulokset

Eläväisempien, interaktiivisten viestien avulla Papa Johns saavutti 65 % sitoutuneisuusasteen, 7,83 % kasvun konversioprosentissa ja 30 % laskun uutiskirjeen tilaamisen peruuttaneiden kohdalla. Lisäksi he onnistuivat kasvattamaan asiakkaiden uskollisuutta ja rakentamaan aiempaa vahvempia asiakassuhteita.

Argos – Lelu- ja kodinsisustusyritys

Email marketing case - Argos

Lähde

Haaste: Hylätyt ostoskorit

Hylätyt ostoskorit ovat ongelma monille verkkokaupoille. Tämän vuoksi Argos kehitti strategian, jossa he hyödynsivät hylättyjen ostoskorien sisältöä sähköpostimarkkinointikampanjoissaan. Kampanjan strategiaa hyödynnettiin houkuttelemaan potentiaalisia asiakkaita, jotka sopivat heidän tarpeisiinsa ja olivat järkevän välimatkan päässä.

He loivat personoidun viestin asiakkaalle, jossa he suosittelivat asiakkaan aiempaan, hylättyyn ostoskoriin parhaiten sopivia tuotteita.

Tulokset

Yritys kasvatti myyntituloaan kaikille asiakkaille suunnatulla Click & Collect -kampanjallaan. Reutersin mukaan he saivat 13 viikon aikaikkunan sisällä jopa miljardin verran myyntiä.

Birchbox - kauneudenhoitoyritys

Email marketing case - Birchbox
Haaste: innovatiivinen ja sitouttava sähköpostimarkkinointi

Koska Birchbox luotti enimmäkseen olemassa oleviin uutiskirjeen tilaajiinsa, yksi heidän haasteistaan oli uusien, innovatiivisten tapojen löytäminen asiakasmäärän kasvattamiseen. He käyttivät markkinoinnissaan asiakkaiden etuun vetoamista. Sen sijaan että he olisivat pommittaneet asiakkaita mainosviesteillä, he lähettivät tilaajilleen viestejä, joissa muistutettiin alekoodien käytöstä

Tulokset

Varsin ystävällinen tilaajille suunnattu viesti sai asiakkaat kokemaan yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Vastavuoroisesti se auttoi Birchboxia ylläpitämään tasaista tilaajamäärää. Kokeile muuttaa uutiskirjeidesi sävyä. Saatat yllättyä, kuinka paljon tilaajia ja tuotteeseesi tyytyväisiä vaikuttajia saatat saada. 

 Zumba – tanssi ja fitness -tunti

Email marketing case - Zumba

Löhde

Haaste: alhainen avausprosentti

Zumba halusi parantaa sähköpostimarkkinointiaan, koska viestien avausprosentti oli liian alhainen, ainoastaan vähän alle 25 %. He halusivat paremman tavan kutsua ohjaajia heidän vuotuiseen ohjaajakokoukseensa. Zumba fitness tarjoaa asiakkailleen live tanssifitnes -tunteja, joihin voi osallistua yli 200 000 eri paikassa.

He käyttivät sähköpostimarkkinoinnissaan videoita aiemmista kokouksista, Call to action -kehotusta ja personoivat viestin vastaanottajan nimellä. 

Tulokset

Video ja CTA-kehoite toimivat! Sähköpostiviestien personointi nosti Zumban viestien avausprosentit lähelle 50 %.

 Dell – teknologia- ja it-yritys

Email marketing case - Dell

Lähde

Haaste: Uuden tuotteen käyttötavasta kertominen

Vuonna 2014 Dell julkaisi uuden Dell XPS 12 Ultrabook -hybridiläppärin, jossa oli uudenlainen ominaisuus. 

Hybridikannettavat olivat ihan uusi, tuntematon juttu monelle. Joten Dellin markkinointitiimi sai idean! He käyttivät GIF-animaatioita sähköpostimarkkinointikampanjoissaan. GIF-animaatiot (graphics interchange format) ovat liikkuvia kuvia still-kuvien sijaan.

Tämän strategian avulla ihmiset tutustuivat hybridikannettaviin. Tällä tavoin tilaajat pääsivät tutustumaan XPS 12 -tuotteeseen sähköpostiviestin avulla.

Tulokset

Dell tiesi mitä oli tekemässä sähköpostimarkkinoinnissaan! Marketing Sherpan mukaan he saivat 109% myyntitulon kampanjallaan.

Joten kannattaa tutustua GIF-animaatioiden käyttöön verkkokaupan sähköpostimarkkinointistrategiassasi. Tämän tyylinen kuva toimii parhaiten, kun sinulla on uusi tuote ja ihmiset eivät vielä tiedä, kuinka käyttää sitä. 

Kun luot gif-animaatioita, muista poistaa tarpeettomat taustat taustanpoistotyökalulla, jotta ne näyttäisivät paremmalta. 

Skybound Entertainment - viihdeyritys

Email marketing case - Skybound Comics

Lähde

Tämä viihdeyritys aloitti sarjakuvakirjalla ja päätyi tuottamaan suosittuja tv-sarjoja. Yksi heidän tunnetuimpia luomuksiaan on The Walking Dead -sarja. Sen synnyn jälkeen he ovat saaneet paljon uusia tilaajia. 

Haaste: Tilaajat eivät ole sitoutuneita

Yksi heidän ongelmistaan oli uskollisten tilaajien sitoutuneisuuden puute. He lähettivät paljon uutiskirjeitä, mutta eivät saavuttaneet parhaita tuloksia kampanjoillaan. He halusivat tietää, kuka katsoo mitäkin. 

Joten he käyttivät sähköpostien segmentointia osana sähköpostimarkkinointistrategiassaan. Tämän avulla he pystyivät sitouttamaan tilaajiaan paremmin käyttäjien mieltymysten ja hakutottumusten avulla. 

Tulokset

Segmentoinnin avulla heidän avausprosenttinsa kasvoivat dramaattisesti jopa 80 %

He pääsivät tilaajiensa maun tasalle keskittymällä siihen, millaista sisältöä he lähettäisivät millekin vastaanottajalle. He lähettivät esimerkiksi suosituksia romanttisista sarjoista ihmisille, jotka olivat katsoneet niitä aiemmin. 

Jos lähetät kaikille tilaajillesi samanlaisia massaviestejä, mieti vielä kerran. Mikset personoisi viestejäsi segmentoinnin avulla? Kokeile sitä ja kerro kokemuksistasi meille sen jälkeen. 

 RWE – uusiutuvan energian yhtiö

Email marketing case - RWE

Lähde

Haaste: markkinointiviestien lähettäminen

He halusivat tavoittaa asiakkaansa sähköpostin avulla. He halusivat myös kertoa ilmaisesta tilaamismahdollisuudesta heidän verkkotiliensä asiakkaille. Joten he loivat muistuttavan sähköpostikampanjan, joka koostui kolmesta eri vaiheesta ja kaiken kaikkiaan seitsemästä viestistä.

Heidän strategiansa perustui sähköpostiautomaatioon. Kun heidän asiakkaansa ei avannut viestiä, he lähettivät automaation avulla uuden viestin, jossa oli tarjous houkuttimena. He lähettivät myös muistutusviestin niille asiakkaille, jotka eivät olleet vieneet rekisteröitymisprosessiaan loppuun asti. 

Tulokset

He saivat kampanjansa avulla huikean 11 konversioprosentin. Se oli enemmän kuin heidän tavoitteenaan edes oli. 

Tässä on todiste, muistutusviestit tilaajille pitävät todella bisneksen rullaamassa. Jotta et hukuta vastaanottajiasi viesteihin, muista tarjota aina mahdollisuus myös peruuttaa uutiskirje. Mutta jos viesteistäsi pidetään, tarjoat niiden avulla asiakkaillesi mahdollisuuden tarttua parhaisiin tarjouksiin.

Lopuksi

Verkkokaupan sähköpostimarkkinointitapaukset auttavat sinua oppimaan parhaat kikat tunnetuilta yrityksiltä. Yritykset ovat maksimoineet omissa strategioissaan segmentoinnin, automaation, personoinnin ja monen muun työkalun käytön. Kaikki tässä artikkelissa esitellyt yritykset saavuttivat tavoitteensa valitsemalla juuri heille optimaalisen strategian. Joten, mitä strategiaa sinä aiot käyttää seuraavaksi? Laita pyörät pyörimään ja käynnistä verkkokaupan markkinointiautosi nyt!

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)