Kuva: Raisio Oyj
Brändit

Vuoden brändi on Elovena

24.4.2024 7:48
Toimitus
Suuren brändipäivän ohjelmassa korostui brändin suojaaminen.

Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -kilpailun voittajaksi valittiin tänä vuonna Elovena.

Raati perusteli Raisio-konsernin Elovena-brändin voittoa muun muassa sillä, että brändi on onnistunut uusiutumaan ja kehittämään Elovena-tuotevalikoimaa vastaamaan tämän päivän trendejä. Brändin hyödyt on osattu tuoda kiinteästi mukaan liiketoimintaan ja sen kehitykseen.

– Raisio on onnistunut modernisoimaan Elovena-brändiä säilyttäen samalla vankan siteen juuriinsa. Brändilupaus on toteutettu toiminnassa linjakkaasti. Elovena-brändin ulkoasu ja esilläolo markkinoilla on onnistunut: tuotepakkaukset ovat kauniit ja huolitellut muodostaen oman kokonaisuutensa ja brändiviestintä on selkeää. Elovena-brändi on suuntautunut tulevaisuuteen – se on ympäristötietoinen ja tuotekehitykseen panostava. Lähellä tuotettujen raaka-aineiden käyttö heijastaa yhteiskunnan kehitystä ja keskeisiä arvoja, brändiraadin puheenjohtaja, Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Minna Aalto-Setälä kertoo tiedotteessa.

Elovena-brändi sai alkunsa aikanaan vuonna 1925 kaurahiutaleesta.

Lue myös: Vuoden brändin tittelistä kisaa kolme ehdokasta

Brändin suojaamisen merkitys kasvaa koko ajan

Vuoden brändin palkinto jaettiin Keskuskauppakamarin Suuressa brändipäivässä, jonka ohjelmasta tänä vuonna noin puolet keskittyi brändin suojaukseen.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

– Viime vuonna sen osuus ohjelmassa ei ollut näin suuri, mutta yritämme kyllä aina tuoda ohjelmaan mukaan brändisuojauksen elementtejä, Keskuskauppakamarin markkinointioikeudellisten asioiden ja elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan pääsihteeri Paula Paloranta kertoo Markkinointiuutisille.

Palorannan mukaan brändi voi joutua taistelemaan pahimmillaan lähes päivittäin sen kanssa, että sitä yritetään globaalisti hyödyntää luvatta. Paloranta on itse havainnoinut aihetta pitkään Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnan kautta. Vaikka jo 1930-luvulla perustettu lautakunta ei voi ratkaista esimerkiksi ipr-riitoja, se voi käsitellä yritysten välisiä erimielisyyksiä esimerkiksi tilanteissa, joissa yritys hyödyntää toisen mainetta ja tunnettuutta.

Paula Paloranta muistuttaa brändin suojauksen merkityksestä. Kuva: Mitra Vasara

– Brändin merkitys kasvaa koko ajan. Se on ollut tietysti jo pitkään todella tärkeä juttu, mutta yhä syvällisemmin ymmärretään, mihin kaikkeen se voi linkittyä. Brändin suojaus voi tuntua tylsältä, koska viime kädessä se on juridiikkaa, mutta lampun pitäisi kuitenkin syttyä siinä vaiheessa, kun yrityksellä on jotain suojattavaa. Ja yleensä on, Paloranta summaa.