Canva Pty Ltd
Ilmiöt

Vain 35 prosenttia suomalaisista kokee, että yritykset kantavat vastuunsa kestävästä kehityksestä

2.5.2024 8:45
Mitra Vasara
”Yritysten tulisi nähdä tämä mahdollisuutena ottaa johtava asema vastuullisuuskysymyksissä.”

Tuoreen Sustainable Brand Index -tutkimuksen mukaan vain 35 prosenttia suomalaisista kokee, että yritykset ottavat riittävän suuren vastuun kestävästä kehityksestä.

– On selvää, että yritysten on vahvistettava toimintaansa ja viestintäänsä vastuullisuuden saralla kansalaisten luottamuksen palauttamiseksi, sanoo tutkimuksesta vastaava Erik Elvingsson Hedén, SB Insightin toimitusjohtaja tiedotteessa.

SBI:n mukaan tutkimustulokset lähettävät liike-elämälle vahvan signaalin lisätä avoimuutta ja ponnisteluja vastuullisuustyössä – erityisesti tänä aikana, jolloin kuluttajat ja sijoittajat haluavat yhä enemmän suosia ympäristöystävällisiä ja sosiaalisesti vastuullisia yrityksiä.

– Datamme osoittaa, että yritysten toimien ja kansalaisten odotusten välillä on merkittävä kuilu. Yritysten tulisi nähdä tämä mahdollisuutena ottaa johtava asema vastuullisuuskysymyksissä ja rakentaa vahvempia suhteita asiakkaidensa kanssa, summaa Elvingsson Hedén.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Sustainable Brand Index on Euroopan suurin riippumaton bränditutkimus vastuullisuudesta. 

Tutkimus on toteutettu vuosittain vuodesta 2011 lähtien. 

Vuonna 2024 toteutetussa tutkimuksessa oli mukana 12 000 suomalaista, joiden ikähaarukka oli 16–75 vuotta. 

Tutkimus suoritettiin joulukuun 2023 ja helmikuun 2024 välisenä aikana. 

Tutkimuksessa arvioitiin kuluttajien mielikuvia 243 brändistä 27 eri toimialalta sekä niiden suoriutumista perustuen YK:n 17 kestävän kehityksen tavoitteeseen.