Slush
Brändit

Suomen uusi startup-sukupolvi on tehnyt vaikutuksen Ilkka Paanaseen

17.11.2022 17:10
Toni Rajamäki
Supercellin Ilkka Paananen saa inspiraatiota nuorilta yrittäjiltä, jotka osaavat ajatella eri lailla kuin vanhempi sukupolvi.

Suomi ei ole koskaan ollut tunnettu globaalien huippubrändien kehittäjä, vaikka Suomesta onkin tullut muutamia isoja onnistujia. Ero Ruotsiin tai moneen muuhun Euroopan maahan on kuitenkin valtava.

Yksi Suomesta maailmalle ponnistanut menestyjä on Ilkka Paananen, joka teki joukkoineen Supercellista globaalin jättiläisen pelialalla. Paananen tietää hyvin, miksi Suomesta on tullut niin vähän huippubrändejä, mutta hän myös tietää, että tulevaisuudessa tilanne muuttuu, sillä nykyiset suomalaiset startup-yrittäjät ovat toista maata kuin edeltäjänsä.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Paananen puhui torstaina Slushissa siitä, kuinka uudella startup-sukupolvella on täysin erilainen ambitiotaso kuin mihin Suomessa on totuttu.

– Kunnianhimo on todella paljon korkeammalla (kuin aiemmilla sukupolvilla). Kun 2000-luvun alussa yrittäjät puhuivat menevänsä maailmalle, he kertoivat ottavansa aluksi rauhassa. Ensiksi otetaan Suomi haltuun, sitten Ahvenanmaa, Ruotsi, Norja, Tanska ja lopulta hitaasti loput Euroopasta. Mutta nyt asenne on, että yritykset haluavat nousta maailman ykköseksi, Paananen pohti.

– Uusi sukupolvi on tässä ajattelussa niin paljon parempi kuin vanhempi. Itsekin inspiroidun, kun näen uuden sukupolven yrittäjien asenteen.

Paananen uskoo, että muutoksen taustalla on tällä vuosituhannella syntyneet pohjoismaiset menestystarinat, jotka ovat näyttäneet mallia muille. Ruotsista löytyy lukuisia esimerkin näyttäjiä Spotifysta Klarnaan. Suomessa tietä on raivannut etenkin Rovio.

- Nämä yritykset ovat inspiroineet toisiaan ja asettaneet riman koko ajan korkeammalle.

Kova kunnianhimo on ollut perinteisesti amerikkalaisten vahvuus, minkä Paananen näki omin silmin jo 2000-luvun alussa, kun hän toimi yrittäjänä Piilaaksossa. Nyt hän näkee samansuuntaista kunnianhimoa Suomessakin, mutta suomalaisilla on sen lisäksi vielä toinen iso valttikortti, Paananen alleviivaa.

– Meillä on edelleen myös nöyryyttä. Nämä asiat eivät sulje toisiaan pois. Voi olla kunnianhimoinen, mutta samaan aikaan myös nöyrä. Ne kulkevat käsi kädessä, ja nöyryys on todella tärkeä asia. 

– Tosin voimme yhä oppia amerikkalaisilta ystäviltämme, kuinka olla vieläkin kunnianhimoisempi. He osaavat unelmoida isosti, ja heille on luonnollista puhua tavoitteistaan julkisesti.