Canva Pty Ltd
Digitaalisuus

Some on nyt maailmanlaajuisesti suurin mediakanava

2.5.2024 12:44
Mitra Vasara
Facebook edelleen ylivoimaisesti suurin somealusta.

WARC media on julkaissut raportin globaaleista markkinoinnin trendeistä.

Raportin mukaan sosiaalinen media on nyt maailman suurin mediakanava. Ennusteen mukaan sen liikevaihto vuonna 2024 tulee olemaan 247,3 miljardia dollaria. Pelkästään Metan mainosliikevaihdon odotetaan ylittävän koko maailman lineaarisen television mainosliikevaihdon vuoteen 2025 mennessä. 

Myös tekoälyinvestoinnit lisäävät raportin mukaan sosiaalisen median mainosinvestointien suosiota. Yksittäisistä kanavista Tiktokin suosio on laskussa. Tähän vaikuttaa raportin mukaan uhka siitä, että Yhdysvallat harkitsee sovelluksen kieltämistä. Snapchatin ja Pinterestin mainosmäärät ovat kasvussa. X:n mainosmäärät ovat puolestaan laskussa alustaa edelleen piinaavan laajan bottiongelman vuoksi. Forbesin mukaan X:ään on esimerkiksi lisätty vuosittaisia käyttömaksuja, jotta valetileistä päästäisiin eroon.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Mainosmäärät ovat raportin mukaan nousussa kaikilla sosiaalisen median alustoilla. Meta nosti mainosmääräänsä 19,1 prosenttiin sisällöstä vuoden 2024 viimeisellä kvartaalilla.

Länsimaiset alustat ovat nopeimmassa kasvussa. Tämä johtuu raportin mukaan siitä, että kiinalaiset brändit kohdistavat voimakkaasti resurssejaan USA:n ja Euroopan markkinoille.

Facebook on edelleen suurin somealusta 36,3 miljardin dollarin mainostuloillaan. Toiseksi suurin on Instagram 21,3 miljardilla dollarilla ja kolmanneksi suurin Tiktok 10,1 miljardilla dollarilla.

Kiinassa kuvien ja videoiden jakamissovellus Xiaohongshulla on nyt 312 miljoonaa aktiivista kuukausittaista käyttäjää, ja sovellus ylsi ensimmäistä kertaa voitolliseksi. Douyin-sovelluksen puolestaan ennustetaan saavuttavan 30,2 miljardia dollaria mainostuloilla – eli 7 miljardia dollaria enemmän kuin Tiktok.

Global Ad Trends -raportti on neljännesvuosittain toteutettava katsaus, jonka takana on WARC Media.