Gubbe
Ilmiöt

Millainen tapahtuma Slush on markkinoida yritystä? Markkinointijohtaja Venla Väänänen antaa suoran vastauksen

22.11.2022 13:50
Toni Rajamäki
Suomalainen startup Gubbe keräsi aikoinaan ensimmäisen sijoituksensa Slushista.

Slushia pidetään maailmanluokan teknologia- ja kasvuyritystapahtumana, mikä ei ole ihme. Joka vuosi mukana on tuhansia startupeja ja pääomasijoittajia ympäri maailman sekä tietenkin lukemattomia huippumielenkiintoisia puhujia. 

Onko tapahtuma kuitenkaan kaiken nähdyn hypen arvoinen kasvuyritysten näkökulmasta? Onko Slush kannattava paikka markkinoida yritystä?

Vanhuspalveluita tarjoavan Gubben markkinointijohtaja Venla Väänäsellä on selkeä mielipide: on.

Väänänen ja suomalaisyritys Gubbe ovat kokeneet neljä Slushia, joista ensimmäisessä yritys voitti Kiuas Acclerator -kilpailun ja keräsi sen myötä suurta huomiota. Kilpailun myötä yhtiö sai ensimmäisen sijoituksensa, 10 000 euroa, enkelisijoittajilta.

– Laitoimme heti markkinointikampanjat käyntiin, Väänänen muistelee.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Ensimmäisen Slushin jälkeen Gubbe ei ole jättänyt tapahtumaa välistä, ja niin tuskin käy pitkiin aikoihin, sillä startupissa on huomattu, että Slush on täydellinen paikka markkinoida yritystä etenkin sijoittajille.

– Ei ole parempaa paikkaa. Tänne on pakko tulla, koska tapahtuma antaa yrityksille monenlaista hyötyä.

Enkelisijoittajilta tulleen 10 000 euron jälkeen Gubbessa on tapahtunut paljon. Osittain Slushin ansiosta siemenrahoituskierroksella haaviin tarttui yli 300 000 euroa. Viime vuoden sijoituskierroksella startupiin sysättiin 1,7 miljoonaa euroa, ja tänä vuonna käyty uusin kierros tuotti yli neljä miljoonaa euroa, joka on naisten perustamalle startupille poikkeuksellinen summa Pohjoismaissa.

Ei ole parempaa paikkaa. Tänne on pakko tulla, koska tapahtuma antaa yrityksille monenlaista hyötyä.

Millaista markkinointi sitten on Slushissa? Pitchauskilpailut ovat yksi keino saada etenkin sijoittajien huomio, mutta niissä pitää menestyä saadakseen hyötyä. Gubbe osti tänä vuonna tapahtumaan oman messuosaston, joka on yksi tapa olla näkyvillä.

– Osastollamme kävi koko ajan kova kuhina. Välillä kaikki meidän kahdeksan henkilöä olivat varattuina. Eniten osastolla kävi juttelemassa vc-ihmiset mutta myös toimittajia ja muita startup-yrittäjiä, Väänänen avaa.

Venla Väänänen. Kuva: Gubbe

Messuosaston somistukseen kannattaa panostaa, Väänänen sanoo. Tapahtumapaikka täyttyy sadoista mielenkiintoisista messuosastoista, joten mielenkiinto pitää osata herättää.

– Meillä brändi on hyvin tärkeä, ja olemmekin markkinointivetoinen yritys. Siksi kustomoimme messuosaston brändiväreillä, olimme tiimipaidoissa ja keksimme koukuttavan sloganin, joka pakotti ihmiset tulemaan kysymään, mistä on kyse. Sijoittajien tapaamisen lisäksi saimme 40-50 B2B-liidiä päivässä.

Kuten kaikessa markkinoinnissa, Väänänen painottaa strategian merkitystä. Gubbe käytti aikaa ja luovuutta messuosastoonsa, mutta vähintään yhtä tärkeässä roolissa on verkostoituminen, jonka varalle kannattaa tehdä suunnitelma. 

Meillä brändi on hyvin tärkeä, ja olemmekin markkinointivetoinen yritys. Siksi kustomoimme messuosaston brändiväreillä, olimme tiimipaidoissa ja keksimme koukuttavan sloganin, joka pakotti ihmiset tulemaan kysymään, mistä on kyse.

Monella yrityksellä voi olla Slushista markkinointipaikkana täysin eri kuva kuin Gubbella, ja siihen syynä lienee suunnitelmallisuuden puute.

– Pitää olla hirmu hyvä strategia, kun tänne tulee. Henkilökohtaiset tapaamiset sovitaan kahta viikkoa etukäteen, ja koko tapahtumaa pitää lähestyä hyvin systemaattisesti. Pitää miettiä tarkkaan, keitä halutaan tavata, ja jättää niin sanotut turhat tapaamiset pois. Täällä on paljon ihmisiä, jotka haluavat tavata yrityksiä, mutta ne eivät ole syystä tai toisesta relevantteja ihmisiä meille.

MarkkinointiUutiset tiedusteli useilta startupeilta Slush-kokemuksia, ja suurin osa sanoo Gubben tavoin tapahtuman olevan heille huipputärkeä. Mukaan kuitenkin mahtuu myös niitä, jotka eivät pääse tarpeeksi sijoittajien jutuille ja joita ei kutsuta tärkeisiin, pääomasijoittajia kuhiseviin sivutapahtumiin.

Mutta sama lainalaisuus pätee kaikessa markkinoinnissa: kiinnostava tuote tai palvelu, vahva brändi, suunnitelmallisuus ja sammumaton työnteko tuottavat tuloksia.