Canva Pty Ltd
Digitaalisuus

Lähes puolet viestinnän ammattilaisista päivystää vapaa-ajallaan työpaikan somekanavia palkattomasti

29.4.2024 11:20
Mitra Vasara
Viesti ry julkaisi tänään viestinnän ja markkinoinnin alalle uuden vähimmäiskorvaussuosituksen.

Viesti ry:n tuoreen tutkimuksen mukaan lähes puolet viestinnän ammattilaisista ei saa mitään korvausta sosiaalisen median kanavien seuraamisesta vapaa-ajallaan. 74 prosenttia prosenttia viestijöistä seuraa työpaikan sosiaalisen median kanavia myös säännöllisen työajan ulkopuolella.

– Edelleenkin viestinnän ammattilaisia jopa kehotetaan seuraamaan sosiaalisen median kanavia vapaa-ajallaan ilman korvausta. On huolestuttavaa, että vieläkään ei tunnisteta digitalisaation ja sosiaalisen median vaikutusta työelämään tai toisaalta sosiaalisen median vaikutusvaltaa kriisitilanteissa, sanoo Viestinnän asiantuntijoiden ammattijärjestö Viesti ry:n toiminnanjohtaja Siina Repo tiedotteessa.

Monelle organisaatiolle somen jatkuva seuraaminen on kriittistä kriisin- ja maineenhallinnan vuoksi.  

– Kriiseillä voi olla merkittävä vaikutus liiketoimintaan ja ylipäätään toiminnan jatkuvuuteen. Hyvin hoidettu kriisi lisää luottamusta organisaatioon, kun taas huonosti hoidettu voi karkottaa sekä työntekijät että asiakkaat.

Sosiaalinen median seuraaminen ja siitä korvauksen maksaminen voi olla hankala yhtälö työaikalain näkökulmasta.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

Puhekielessä puhutaan viestinnän päivystystyöstä, mutta työaikalaissa puhutaan varallaolosta. Varallaolo (Työaikalaki 4 §) tarkoittaa sitä, että työntekijän on oltava säännöllisen työajan ulkopuolella tavoitettavissa niin, että hän voi tarvittaessa ryhtyä töihin.

– Somen tai kriisiviestinnän hallintaa ei voi tehdä ilman säännöllistä viestintäkanavien tarkistelua. Siksi pelkkä lainmukainen määritelmä varallaolosta ei kuvaa riittävän hyvin niin sanottua sosiaalisen median päivystystyötä, Repo sanoo.

Varallaolosta on lain mukaan maksettava korvaus. Jos varallaoloaikana tulee työtehtävä, siirrytään varallaolosta aktiivityöhön, joka korvataan vielä erikseen. Viestinnän ja markkinoinnin päivystäminen on käytännössä yhdistelmä varallaoloa ja työntekoa.

– On myös huomioitava, että työtehtävänä jatkuva somepäivystäminen on kognitiivisesti hyvin kuormittavaa työtä. Työstä ei pääse irtaantumaan, jos se valuu jatkuvasti vapaa-ajalle. Suosittelemme, että päivystysvuorot kiertäisivät, jotta siitä ei aiheudu yksittäiselle työntekijälle kohtuutonta kuormaa.

Viesti ry julkaisi viestinnän ja markkinoinnin alalle 29.04.2024 uuden vähimmäiskorvaussuosituksen, joka määrittelee säännöllisen työajan ylittävän sosiaalisen median ja kriisiviestinnän päivystämisen vähimmäiskorvauksen.

Viesti ry toteutti somepäivystyskyselyn toukokuussa 2023. Siihen vastasi 212 viestinnän ja sosiaalisen median ammattilaista. Vastaajista suurin osa kertoo työskentelevänsä yksityisellä sektorilla, kunnalla, järjestöissä tai valtiolla.