Paul Berends / Heineken
Ilmiöt

Heineken lanseerasi ”tylsän puhelimen” – tavoitteena lopettaa doomscrollaus

30.4.2024 8:55
Mitra Vasara
Kesäkuussa julkaistaan myös sovellus, jonka avulla minkä tahansa puhelimen voi muuttaa sellaiseksi, että vain soittaminen ja tekstiviestit ovat mahdollisia.

Heinekenin rahoittaman tutkimuksen mukaan 90 prosenttia Iso-Britannian ja USA:n z-sukupolven edustajista doomscrollaavat samaan aikaan kuin sosialisoivat. Ilmiötä vähentääkseen olutvalmistaja Heineken ja vaatteiden vähittäismyyjä Bodega lanseeraavat “tylsän puhelimen”. Kampanjan tarkoituksena on rohkaista kuluttajia vähentämään ruutuaikaansa ja lisäämään ihmiskontakteja, kertoo Marketing Dive -sivusto.

5 000 puhelimen erä lanseerattiin Heinekenin brändiväreissä Milanon designviikolla. Puhelimet jaetaan Heinekenin mukaan”juhlijoille”, ja lisäksi Heinekenin nettisivuilla voi ilmoittautua puhelimesta kiinnostuneeksi. Nettisivulla ei paljasteta, saavatko ilmoittautuneet tietoa puhelimista, mahdollisuuden saada sellainen itselleen vai jotakin muuta. Kesäkuussa julkaistaan myös sovellus, jonka avulla minkä tahansa puhelimen käyttöä voi rajoittaa soittamiseen ja tekstiviesteihin.

“Tylsällä puhelimella” mainostetaan olevaan 20 tunnin puheaika ja viikon valmiusaika. Puhelinvalinnalla halutaan innostaa kuluttajia kiinnittämään vähemmän huomiota puhelimeen. Heineken mainostaa valintaa tyylikkäänä ja nostalgisena.

Puhelimen lanseeraukseen liittyy myös tukikampanja, joka käsittää useita 15 sekunnin videoita. Videoissa näytetään ihmisten jättävän puhelimensa sivuun ja elävän hetkessä, kuten nauttivan konserteista ja keskustelevan spontaanisti baarissa. Spot-mainoksissa kehutaan sitä, mitä tylsästä puhelimesta puuttuu – esimerkiksi karttapalvelut ja some.

MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)

"Tylsän puhelimen” kampanja sai alkunsa Heinekenin tutkimuksesta, jonka mukaan 62 prosenttia z-sukupolven kuluttajista käyttää sosiaalista mediaa samaan aikaan, kun viettää aikaa toisten ihmisten kanssa. 36 prosenttia myöntää tarkistavansa työsähköpostia ja 30 prosenttia pelaa salaa pelejä.

Tutkimustuloksista käy myös ilmi, että 37 prosenttia katsoo puhelintaan omasta mielestään useammin kuin pitäisi. 32 prosenttia haluaisi laittaa puhelimensa pois päältä lähtiessään viettämään iltaa ulkona.

Kampanja suunniteltiin yhteistyössä milanolaisen mainos- ja markkinointitoimisto LePubin kanssa, joka on osa Publicis Groupea. Mukana kampanjassa ovat myös PR-toimisto The Romans sekä mediatoimisto Dentsu Redstar. Human Mobile Devices valmisti kampanjan puhelimet.