MAINOS: Smaily
On äärettömän tärkeää, että sähköpostillasi on selkeä tavoite. Se auttaa myös pitämään selkeän fokuksen kirjoittamisessa. Sähköposti, jolla on selvä tavoite, on huomattavasti tehokkaampi kuin viesti, josta ei selviä, mihin se pyrkii. Tavoitteenasi on loppujen lopuksi sähköposti, joka toimii.
Sähköpostin otsikkorivin teksti (subject line) on sähköpostin kenties tärkein yksittäinen seikka. Kun teet siitä mahdollisimman hyvän, tavoitat lukijasi paljon paremmin. On hyvä kokeilla erilaisia otsikointeja ja valita sitten se, mikä parhaiten toimii.
Kun asiakkaasi on nähnyt sähköpostisi otsikkorivin, kiinnostunut siitä ja klikannut sähköpostin auki, sinun täytyy välittömästi saada hänen huomionsa ja säilyttää hänen mielenkiintonsa. Tee sähköpostisi ensimmäisistä lauseista tylsän sijaan houkuttelevia, epämääräisten sijaan konkreettisia, passiivisten sijaan aktiivisia.
Tavoitteen lisäksi on vähintään yhtä tärkeää tuoda lukijalle esille sähköpostiviestisi pääseikat. Mitä haluat lukijasi tekevän? Mitä haluat hänen tietävän? Kerro ne viestissäsi niin selvästi kuin mahdollista. Ole suora, mutta ei liian karkeasti.
Mikä ikinä onkaan sähköpostisi tavoite, sinulla on varmasti jokin tarjous lukijoillesi. Tarjouksessasi on luultavasti sekä hyötyjä että haittoja, mutta keskity viestissäsi vain hyötyihin. Käännä negatiiviset asiat positiivisiksi.
Muista, että voit käyttää sähköpostissasi väliotsikoita. Väliotsikot tekevät viesteistäsi paremmin jäsenneltyjä ja auttavat lukijaasi ymmärtämään, mikä osa viestistäsi keskittyy mihinkin aiheeseen.
Visuaaliset elementit, kuten videot, kuvat ja animaatiot, parantavat sähköpostiviestisi ulkoasua ja tekevät siitä monipuolisemman. Lisäksi ne auttavat lukijaasi keskittymään viestiisi ja välittävät tietoa, mitä tekstillä ei voi kertoa. Monet pitävät esimerkiksi videoita informatiivisempina kuin tekstiä.
Sähköpostien kirjoittaminen on kuin minkä tahansa tekstisisällön tuottaminen: sinun tulee käyttää äänensävyä, jota yleisösi ymmärtää. Kun tiedät, keitä lukijasi ovat, voit palkata ulkopuolisen kirjoittajan tai tietenkin kirjoittaa edelleen sähköpostisi itse. Oli tapa mikä tahansa, sähköpostit ovat olennainen osa sisältöstrategiaasi ja voit vahvistaa niillä brändisi imagoa tehokkaasti.
Lopeta sähköpostiviestisi vahvasti kooten muutamalla lyhyellä ja konkreettisella virkkeellä kaikki, mistä olet viestissäsi puhunut. Rakenna aina jämäkkä lopetus, sillä sellainen viesti vaikuttaa lukijakuntaan vahvemmin kuin sähköposti, jossa sellaista ei ole.
Viestisi lopetuksessa tulee olla toimintakehotus (call-to-action). Kehota lukijoitasi tekemään jotain. Haluatko, että he ostaisivat jotakin? Siinä tapauksessa kehota ostamaan. Haluatko heidän jakavan videosi? Jaa silloin video kehotuksessasi. Muista kuitenkin olla kohtelias.
Oma allekirjoituksesi antaa sähköpostiviestillesi antaa hyvän loppusilauksen. Allekirjoitus voi olla esimerkiksi tällainen: “Parhain terveisin Make Myyntimies, Parhaat tavarat -blogi, make(at)myyntimies.fi, +358 50 123 1234.
Jälkikirjoitus (PS, post scriptum) on lyhyt tekstipätkä allekirjoituksesi jälkeen, joka sisältää tiedon, jonka jätit mainitsematta varsinaisessa tekstissä. Jälkikirjoitus toimii hyvin, jos se ei ole liian pitkä ja se sisältää aidosti kiinnostavaa tietoa. Jälkikirjoitukset sitä paitsi luetaan tavallisesti useammin kuin varsinainen teksti.
Viestin kirjoittamisen jälkeen on välttämätöntä, että oikoluet sen. Kielioppivirheet voivat pilata lukijoiden lukukokemuksen, mikä taas voi vahingoittaa brändisi mainetta. On aina hyvä pyytää jotakuta muuta oikolukemaan viestisi.
Sen sijaan, että lähettäisit viestisi milloin sattuu, on tehokkaampaa lähettää sähköposti tiettyinä vuorokaudenaikoina. Ajasta viestisi lähtemään aamuisin, koska silloin ihmiset tavallisesti lukevat sähköpostejaan. On myös parempi lähettää viesti arkipäivänä, sillä viikonloppuna lukijasi ovat todennäköisesti vapaalla.
Viestisi lähettämisen jälkeen sinun tulee odottaa vastauksia. Mutta joskus käy niin, että niitä ei tule. Siksi sinun kannattaa lähettää seurantaviesti. Jos lähetit ensimmäisellä kerralla viestin, jossa oli jokin tarjous, kysy seurantaviestissä, mitä vastaanottajalle kuuluu ja onko hän edelleen kiinnostunut tarjouksestasi.
Jokaisen tulisi osata kirjoittaa houkuttelevia sähköpostiviestejä. Harjoittele niin paljon kuin voit ja huomaat varmasti kehittymisesi. Sen ansiosta lukijasi sitoutuvat palveluihisi yhä paremmin.